Rola finančného oddelenia a CFO v roku 2020

Dobrý finančný riaditeľ (CFO) je neoceniteľným aktívom pre svoju  spoločnosť. Medzi jeho hlavné úlohy patrí plánovanie finančnej stratégie a dohliadanie na jej realizáciu. Aké výzvy však čakajú na finančných riaditeľov v najbližšom roku? Pozrime sa na analýzy dvoch spoločností a ich pohľad na to, ako by malo vyzerať finančné oddelenie a CFO v budúcom roku.

By Boris Slesar

Pred niekoľkými rokmi spoločnosť KPMG vydala dokument s názvom „Budúcnosť financií: príručka pre biznis používateľov“. (Zdroj: Finance of the Future, KPMG, 2008) V tejto príručke predpovedali, že v roku 2010 už nebudú žiadne finančné oddelenia – že mnoho transakčných procesov bude outsourceovaných, že zodpovednosť za niektoré finančné aktivity zostane v spoločnosti a že roly CFO a COO sa spoja v jednu.

Zatiaľ čo nie všetky z týchto predpovedí sa splnili, nedá sa poprieť fakt, úloha finančného oddelenia v spoločnosti zažila mnoho masívnych zmien za posledné desaťročie. Čo sa však nezmenilo je jeho základná rola. To nikdy neprestalo (a neprestane) poskytovať zvyšku spoločnosti informácie o organizácii, zabezpečovať kontrolný a risk manažment a neustále sa usilovať o efektivitu v spoločnosti.

„Finanční riaditelia budúcnosti budú musieť prejaviť odvahu aj zoči-voči veľkým prekážkam, budú musieť získať skúsenosti s náročnými pracovnými pozíciami, s ťažkými podmienkami a už od začiatku budú musieť byť silnými lídrami, od ktorých sa možno učiť. Bezpochyby, budú potrebovať skúsenosti s prácou v rôznych krajinách, firmách a v rôznych priemysloch.“
(CFO jednej z veľkých FTSE organizácií)

V roku 2020 sa úspešné organizácie sústreďujú na to, čo robia najlepšie. Zbavujú sa aktivít, ktoré nepridávajú hodnotu a tým pádom zvyšujú svoju konkurenčnú výhodu a udržujú rast. Čo sa týka finančných oddelení, tieto sa celou silou sústreďujú na kľúčovú firemnú agendu, ktorá zvyšuje pridanú hodnotu.

Pre udržanie pozície lídra na trhu v roku 2020 sa finančné oddelenie musí sústreďovať na štyri kľúčové aktivity: na zvládnutie technológie, štandardizovanie dát, dôsledné manažovanie externých vzťahov a rozvoj svojich zamestnancov.

Podľa stránky www.digitalistmag.com sa očakáva, že v roku 2020 si práca CFO bude vyžadovať omnoho viac ako len kvalitné vzdelanie v oblasti účtovníctva. Podľa Franka Friedmana zo spoločnosti Deloitte „finanční riaditelia budú potrebovať oveľa širší súbor schopností, aby svoju prácu dokázali vykonávať dobre. Takisto budú potrebovať väčšie kariérne skúsenosti zahŕňajúce sales, marketing a dokonca aj vedenie business jednotky.“

Britská spoločnosť Robert Half, ktorá sa zaoberá financiami, účtovníctvom a marketingom definovala šesť kľúčových krokov, na ktoré sa v roku 2020 treba pripraviť:

  1. Vytvorte rámec kompetencií. Uistite sa, že váš tím sa dokáže postarať o finančnú operatívu spoločnosti a dokáže reagovať na meniace sa požiadavky biznisu. Aké zručnosti sú potrebné pre finančné oddelenie budúcnosti?
  2. Urobte analýzu nevyužitých prostriedkov. Vykonajte audit všetkých zdrojov, vrátane zručností zamestnancov a oblastí, v ktorých sa vyznajú. Zahrňte v tomto procese akýkoľvek poznatok, ktorý máte o individuálnych členoch svojho tímu a ich osobných ambíciách. Predvídajte, kedy a či vôbec sa kľúčoví členovia vášho tímu budú chcieť posunúť po kariérnom rebríčku alebo prijať pracovnú výzvu niekde inde.
  3. Vytvorte tzv. „talent pipeline“ a plán rozvoja talentov. Ako sa budú členovia vášho tímu rozvíjať v budúcnosti a aké oblasti ich zaujímajú najviac? Ukazuje už teraz niektorý z členov vášho tímu, že má pochopenie pre váš biznis a vedel by sa časom stať partnerom? Sú vo vašej spoločnosti iní, ktorí sa viac hodia na operatívnu prácu?
  4. Oblasti automatizácie. Zhodnoťte, ktoré z konkrétnych procesov alebo finančnej opartívy možno automatizovať a tak ušetriť náklady, zvýšiť efektivitu a umožniť tímu prinášať väčšiu pridanú hodnotu do biznisu. Nenastal čas nahradiť starý finančný systém novým softvérom, ktorý vám poskytne dáta o vašom biznise?
  5. Prijmite flexibilnú náborovú stratégiu. Aby sa vaša spoločnostť uistila, že má tých správnych ľudí v správny čas na správnom mieste, potrebuje svoju náborovú stratégiu zflexibilniť. Odborníci pracujúci na rôznych projektoch prinášajú so sebou čím ďalej tým výnimočnejší súbor schopností.
  6. Zaveďte stratégie priťahovania a udržania zamestnancov. Naplánujte si už teraz, že váš biznis si zachová všetky finančné funkcie a šikovných profesionálov v roku 2020. K tomu je nevyhnutný systém férového odmeňovania a balíčky benefitov, medzi inými aj možnosť pracovať z domu.

Chcete sa dozvedieť viac o výzvach, ktorým finančné oddelenia a CFOs budú čeliť v budúcnosti? Príďte na podujatie CFO Fórum Slovensko, ktoré sa bude konať už 25. – 26. septembra 2019 v hoteli DoubleTree by Hilton v Bratislave.

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Zanechajte nám prosím svoje údaje a my Vám obratom pošleme kompletný program CFO Forum.