Let's get skin serious

Krízový manažment alebo ako sme prešli od zájazdov k šitiu rúšok

Do platnosti vstúpila novela zákona o podpore v cestovnom ruchu, ktorý ostro trpí reštrikčnými opatreniami na zamedzenie šírenia COVID-19. Nie všetci sa však spoliehajú len na podporu od štátu či Európskej únie. Kríza prináša nové možnosti, príležitosti i výzvy. A práve tých sa nebál CEO Cestovnej kancelárie DAKA- David Gavaľa, ktorý sa s nami podelil so svojím bizniz /covid príbehom.

Čo Vás priviedlo k cestovnému ruchu?

Pre mňa aj manželku bolo vždy veľkou vášňou cestovanie a využíval som často služby cestovných kancelárii. Veľa vecí sa nám ale nepáčilo a vedeli sme si niektoré služby predstaviť inak. Preto padlo pred 9 rokmi rozhodnutie založiť si vlastnú cestovnú kanceláriu. Názov je zložený s prvých písmen našich mien (DAvid a KAtarína).

Aký bol vývoj podnikania v cestovnom ruchu od počiatku prvej a potom druhej vlny pandémie? Aké výkyvy ste zaznamenali?

Situácia sa vyvíjala naozaj veľmi dramaticky. Pri nástupe prvej vlny sme zaznamenali dramatický pokles predajov. Cestovanie nebolo možné a museli sme rušiť plánované zájazdy. V júni sa postupným uvoľňovaním opatrení začalo aspoň v nejakej miere cestovať. V porovnaní s minulosťou išlo stále o dramatický pokles.

Ako vyzerá situácia v cestovnom ruchu aktuálne?

Aktuálne sú predaje na minimálnych číslach, keďže cestovanie je prakticky nemožné. Predaje sú tak veľmi malé a čakáme na uvoľňovanie opatrení, aby sme opäť mohli rozbehnúť organizáciu našich zájazdov a samozrejme očakávame následne aj zvýšený predaj.

Vy ste rozšírili oblasť podnikania a zmenili na chvíľu zameranie, ako k tomu prišlo?

Bolo to v piatok 13. marca, keď som dostal myšlienku, že začneme šiť rúška. Tie neboli v tom čase nikde k dispozícii. Nakúpil som pravdepodobne posledné šijacie stroje, ktoré na trhu boli k dispozícii, rovnako žehličky, látky a gumičky a s celým mojim tímom sme začali šiť rúška. Išlo teda o úplne inú oblasť podnikania a činnosti. Našťastie sa plán podaril a do dnešného dňa sme vyrobili viac ako 150 000 rúšok, najmä so Slovenským znakom. Aktuálne už dopyt po rúškach klesá a preto prichádzame s ďalším novým projektom, kde konečne vyťažíme aj z našich luxusných zájazdových autobusov. Už od 13.12. spúšťame 4 pravidelné expresné autobusové spojenia, ktoré spoja Slovenské metropoly. V prvej fáze projektu pôjde o linky Bratislava – Košice, Bratislava – Prešov, Bratislava – Žilina a Bratislava – Komárno. Rovnako pôjde o linku ktorá spojí východ so západom na trase: Bratislava – Trnava – Nitra – Zvolen – Lučenec – Rimavská Sobota – Rožňava – Košice – Michalovce – Humenné.

Aké sú vyhliadky do budúcnosti pre cestovný ruch na Slovensku? Kedy sa situácia vráti viac-menej k normálu?

V minulých rokoch sme sa zájazdom po Slovensku prakticky nevenovali. Až tento rok, vzhľadom na situáciu sme priniesli našim zákazníkom aj zájazdy po Slovensku, prípadne pobyty v slovenských hoteloch. Tam je situácia aktuálne rovnako veľmi kritická a pevne veríme, že naši hotelieri túto krízu rovnako zvládnu.

Aký vplyv bude mať na Vás novela zákona o podpore cestovného ruchu, ktorú podpísala prezidentka?

Ide o pomoc, na ktorú už od marca prakticky čaká celý náš sektor. Pevne veríme, že uvedená pomoc bude dostatočná a pomôže celému sektoru. Doteraz sme totiž počúvali viac sľubov, ako reálnych krokov pre pomoc cestovnému ruchu. Dokonca nás ako cestovné kancelárie, ktoré organizujeme zájazdy najmä do zahraničia v pôvodnom návrhu chceli úplne vynechať.

Čo aktuálne očakávajú zákazníci? Zmenilo sa správanie trhu?

Trh sa vzhľadom na okolnosti zmenil, klienti sú veľmi opatrní a nakupujú zájazdy na poslednú chvíľu. V budúcom roku ale očakávame mierne zvýšenie cien, keďže všetky zložky cestovného ruchu už avizovali zdražovanie, či sú to hotelieri, letecké spoločnosti a podobne. Uvidíme, ako sa celý trh vyvinie a koľko subjektov ostane pôsobiť na trhu.

Čo ste sa o sebe naučili vďaka tejto neobvyklej situácii?

Jednoznačne to, že treba neustále inovovať a nečakať len so založenými rukami. Vždy som bol akčný typ, ktorý sa nebál nových výziev. Som rád, že mám stále nové nápady, ktoré dokážem realizovať a prinášať nové projekty, ktoré sú našťastie viac-menej úspešné.

Vidíme sa 10.-11. februára 2021 v Bratislave

Zanechajte nám prosím svoje údaje a my Vám obratom pošleme kompletný program CFO Forum.